23 Eylül’de başlayacak 31. Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali’nin, Festivallerden Seçkisi de heyecan
yaratıyor. Cannes, Berlin, Locarno gibi dünya festivallerinin 2024 programlarından
11 filmi buluşturacak seçkide, Francis Ford Coppola’nın
“Megalopolis”, Mohammad Rasoulof’un “Kutsal İncirin Tohumu”
(The Seed of the Sacred Fig), Adam Elliot’ın “Bir Salyangozun
Anıları” (Memoir Of Snail), Boris Lojkine’nin “Süleyman’ın Hikâyesi”
(The Story of Souleymane), Emanuel Pârvu’nun “Dünyanın Sonuna Üç
Kilometre” (Three Kilometers To The End Of The World), Payal Kapadia’nın
“Aydınlık Hayallerimiz” (All We Imagine As Light), Tato Kotetishvili’nin
“Kutsal Enerji” (Holy Electricity), Mo Harawe’nin “Cennetin
Kıyısındaki Köy” (The Village Next To Paradise), Agathe Riedinger’in
“Vahşi Elmas” (Wild Diamond), Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval
Abraham ve Rachel Szor’un “Gidecek Yer Yok” (No Other Land,
2024) ve Farahnaz Sharifi’nin “Çalınan Gezegenim”(My Stolen
Planet, 2024) adlı filmleri Adana’da ilk kez seyirciyle buluşacak.
23-29
Eylül 2024 tarihleri arasında gerçekleşecek 31. Uluslararası Adana Altın Koza
Film Festivali’nin Dünya Sineması bölümünde gösterilecek Festivallerden
seçkisinin filmleri de açıklandı. Cannes, Berlin, Locarno, Selanik, Saraybosna
gibi dünya festivallerinin 2024 programlarından seçilen 11 film, Adana’da
ilk kez seyirciyle buluşacak.
Ustalardan en
yeniler
Efsanevi “Baba”
üçlemesinin yönetmeni Francis Ford Coppola’nın uzun zamandır beklenen rüya projesi “Megalopolis” (2024), ütopik vizyonlara sahip mimar Cesar Catilina’yı odağına alarak dev bir şehirdeki karmaşık sosyal ve
politik dinamikleri epik bir anlatımla gözler
önüne seriyor. Modern
toplumun çatışmalarını ve çelişkilerini,
zengin ve fakir arasındaki uçurumları keşfederken, bir kentin muazzam yapısını
ve insan ruhunun derinliklerini inceleyen film, Adam Driver, Audrey
Plaza, Dustin Hoffman, Laurence Fishburne, Shia LaBeouf, Jon Voight, Jason
Schwartzman ve Chloe Fineman’dan oluşan
yıldız kadrosuyla da ışıldıyor.
“Goodbye” (2011), “Manuscripts Don’t Burn” (2013), “A Man
of Integrity” (2017) ve
2020’de Berlin’den Altın Ayı alan “Şeytan Yoktur / There is No Evil” filmlerinin İranlı yönetmeni Mohammad
Rasoulof’un ülkesinde
gizlice çektiği cesur aile dramı
“Kutsal İncirin Tohumu” (The Seed of the Sacred Fig, 2024), Mahsa Amini’nin İran'ın ‘ahlak
polisleri’nce öldürülmesinin
ardından yaşanan protestolara dolaylı bir bakış sunuyor. Bu yıl başında hapis
ve kırbaç cezasına çarptırılan ve Cannes’daki prömiyerine katılabilmek için
ülkesini gizlice terk eden yönetmenin baskı rejimi altındaki yaratıcı
ifadesinin bir yansıması
olarak da dikkat çeken film, Cannes’da
Jüri Özel Ödülü ile FIPRESCI Ödülü’nü, Sydney Film Festivali’nde de Seyirci Ödülü’nü aldı.
Oscarlı yönetmen Adam Elliot’ın 15 yıl aradan sonra çektiği yeni
stop-motion canlandırması “Bir
Salyangozun Hafızası” (Memoir Of Snail, 2024), “Succession”ın yıldızı Sarah Snook’un seslendirdiği melankolik Grace
Pudel’in acı tatlı anılarını anlatıyor. Avustralyalı auteur’ün kült animasyonu “Mary
and Max”in (2009) devamı
niteliğindeki film, prömiyerini San Sebastian’da yaptı ve Annecy Animasyon Film
Festivali’nde En İyi Film seçildi.
“Camille” (2019), “Hope” (2014) filmleriyle tanıdığımız Fransız
yönetmen Boris Lojkine’nin Cannes’ın Belirli Bir Bakış bölümünde Jüri
Ödülü ile En İyi
Erkek Oyuncu Ödülü’nü alan filmi “Süleyman’ın Hikâyesi” (The
Story of Souleymane, 2024), Paris’in
hareketli sokaklarında iki gün boyunca sığınma başvurusu hazırlığı yapan ve
bisikletli kuryelik yaparak geçimini
sağlayan Gineli göçmen Süleyman’ı
takip ediyor. Başrolündeki Abou Sangare’nin ilk
oyunculuk denemesinde sade ve
güçlü performansıyla derinden etkilediği film, göçmenlerin karşılaştığı
zorlukları ve bu yolculuğun bir göçmenin gözünden nasıl yaşandığını özgün bir
bakış açısıyla perdeye taşıyor.
“Meda
or the not so Bright Side of Things”
(2017) ve “Marocco”
(2021) filmleriyle
Romanya sinemasının yeni dönem ustaları arasında gösterilen Emanuel Pârvu’nun
Saraybosna’da En İyi Film seçilen ve Cannes’da Kuir Palmiye alan son filmi “Dünyanın
Sonuna Üç Kilometre” (Three Kilometers To The End Of The World, 2024), 17 yaşındaki Adi’nin hikâyesini
anlatıyor. Liseden mezun olup Tuna Deltası’ndaki sakin ve izole köyündeki ailesinin yanına tatile gelen
Adi’nin bir gece sokakta acımasızca
saldırıya uğramasının ardından yaşananları konu alan film, insan ilişkilerini
ve toplumu bölen görünmeyen
ancak somut duvarları derinlemesine inceliyor.
Geleceğin
yönetmenlerini keşfedin
2021’de Cannes’da “A
Night of Knowing Nothing”
ile En İyi Belgesel Ödülü’nü alan Hindistanlı yönetmen Payal Kapadia’nın festivalden bu kez Büyük Jüri Ödülü’nü kazandığı ilk
uzun filmi “Aydınlık Hayallerimiz” (All We Imagine As Light, 2024),
büyük bir metropole dönüşmüş Mumbai’de
aynı hastanede çalışan ve farklı kuşaklardan üç hemşirenin hikâyesini konu alıyor. Kadın
dayanışmasının son dönemdeki en etkileyici örneklerinden olan film, ince
zarafeti ve görsel
anlatımındaki alışılmadık hassasiyetiyle Kapadia’nın
çağdaş sinemanın en özgün
ve etkileyici seslerinden biri olacağını müjdeliyor.
Gürcistanlı yönetmen
Tato Kotetishvili’nin dünya prömiyerini yaptığı Locarno’da Cineasti del
Presente kategorisinde En
İyi Film seçilen ve Gençlik
Jürisi’nden de Birincilik Ödülü alan ilk uzun filmi “Kutsal Enerji” (Holy
Electricity, 2024), Tiflis’in rengarenk dokusunu ve karakterlerinin sıradışı
hikayelerini hüzünlü ve mizah dolu bir bakışla sunuyor. Şehrin insanlarının
çılgınlıklarını sevgiyle kucaklayan ve hayatlarına ve ilişkilerine dair samimi
bir portre çizen
film, modern Tiflis’in
sosyo-kültürel dokusunu keşfetmek isteyenler için büyüleyici bir yolculuk
vadediyor.
Somalili yönetmen Mo
Harawe’nin sevgi, fedakârlık ve adanmışlık üzerine zamansız bir hikâye
kurduğu ilk filmi “Cennetin Yanındaki Köy” (The Village Next To
Paradise, 2024), sürekli drone saldırıları tehdidi altındaki cennetsel bir
çölde, ailesine bakmak için çalışan Mamargade ile bağımsızlık hayalleri kuran
Araweelo’nun hikâyesini anlatıyor. Sıklıkla göz ardı edilen ve kötülenen bir ülkenin siyasi bağlamını
ortaya koyan film, Afrika Boynuzu’nun geniş
ve etkileyici manzaralarını eşsiz bir şekilde sunan Mostafa El
Kashef imzalı görüntü yönetimiyle de hafızalara kazınıyor. Bu yıl Cannes’ın dikkat çeken yapımlarından biri olan
ve Saraybosna’da En İyi Kadın
Oyuncu Ödülü’ne uzanan film, Somali sinemasında yeni bir dönemin kapılarını aralıyor.
Fransız yönetmen Agathe
Riedinger’in Cannes’da
Altın Pamiye için yarışan ilk filmi
“Vahşi Elmas” (Wild
Diamond, 2024), annesi ve küçük kız kardeşiyle birlikte yaşayan 19 yaşındaki Liane adlı genç bir kadının güzelliğe ve
şöhrete olan saplantısını işliyor. Sarsıcı bir modern toplum eleştirisi sunan
film, influencer kültürünün
genç insanların hayatında getirdiği tehlikeli boyutları başarılı genç
oyunculuklar eşliğinde gözlemliyor.
Belgesel
tutkunlarına özel
Seçkide belgesel
tutkunlarını da dünya festivallerinden ödüllerle karşılanmış iki film bekliyor.
Berlin Film
Festivali’nde Belgesel Ödülü’nü ve Panorama bölümünde Seyirci Ödülü’nü kazanan,
CPH:DOX ve ZagrebDox gibi önde gelen belgesel film festivallerinden de Seyirci
Ödülü ile dönen “Gidecek Yer Yok” (No Other Land, 2024), Filistinli ve İsrailli dört genç aktivist, Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham
ve Rachel Szor tarafından çekildi. Film, Batı Şeria’nın Masafer Yatta bölgesinde büyümüş Filistinli aktivist
Basel Adra’nın, ata topraklarının İsrailli
askeri işgal güçleri tarafından
yok edilişini kayda alışıyla başlıyor. Kudüs’te yaşayan
İsrailli sinemacı ve araştırmacı gazeteci Yuval Abraham’ın da dahil olduğu bu
hikâye bir süre sonra, daha büyük bir adalet yolunda yaratıcı bir direniş
eylemine dönüşüyor.
Programdaki bir
diğer belgesel ise, İranlı Farahnaz Sharifi’nin yönettiği “Çalınmış
Gezegenim” (My Stolen Planet,
2024) olacak. Berlin Film Festivali’nde
prömiyerini yapan ve Selanik Film Festivali’nde Altın Alexander Ödülü ile
FIPRESCI Ödülü’nü alan film, 1979 İran İslam Devrimi sırasında doğmuş
yönetmenin günlüğünü perdeye taşıyor. Kendi çektiği görüntülerin yanı sıra tanımadığı insanlara ait 8mm buluntu filmlerle İran’ın alternatif bir
tarihini kuran film, yönetmenin kişisel ve toplumsal mücadeleyi birlikte dönüştürmesini ve görüntülerin gücünü keşfedişini anlatan
yaratıcı bir belgesel.
WEB | FACEBOOK | INSTAGRAM | X
(TWITTER)
| YOUTUBE
Dünya Sineması / Festivallerden 2024
Aydınlık Hayallerimiz (All We Imagine As Light)
Payal Kapadia, 2024, Fransa-Hindistan-Hollanda-Lüksemburg
Bir Salyangozun Anıları (Memoir
of a Snail)
Adam Elliot, 2024, Avustralya
Cennetin Yanındaki Köy (The Village Next to Paradise)
Mo Harawe, 2024, Somali-Fransa-Avusturya
Çalınan Gezegenim (My Stolen Planet)
Farahnaz Sharifi, 2024, İran-Almanya
Dünyanın Sonuna Üç Kilometre (Three Kilometers To The End Of The World)
Emanuel Pârvu,
2024, Romanya
Gidecek Yer Yok (No Other Land)
Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor,
2024, Filistin-Norveç
Kutsal Elektrik (Holy Electricity)
Tato Kotetishvili, 2024, Gürcistan-Hollanda
Kutsal İncirin Tohumu (The Seed Of The Sacred Fig)
Mohammad Rasoulof, 2024,
İran
Megalopolis
Francis Ford
Coppola, 2024, ABD
Süleyman’ın Hikayesi (The Story of Suleymain)
Boris Lojkine, 2024, Fransa
Vahşi Elmas (Wild
Diamond)
Agathe Riedinger, 2024, Fransa