23 Eylül’de başlayacak 31.
Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali’nin programından
detaylar gelmeye devam ediyor. Dünya Sineması bölümünde
gösterilecek “Chris Marker ile Devri Âlem” adlı
seçki,
‘deneme film’in (essay film) öncülerinden
ve yazıdan filme, fotoğraftan video ve dijital
görüntüye uzanan çeşitlilikte
malzemeler kullanarak melez bir sinema dili inşa etmiş Fransız yönetmen,
yazar ve multidisipliner sanatçı Chris Marker’ın filmlerini bir araya
getiriyor. Seçkide, Marker’ın egzotizmi
ve propaganda dilini muzip biçimsel
oyunlarla ele aldığı seyahat günlüğü “Sibirya’dan Mektup” (Lettre de Sibérie, 1957), “12
Maymun”a da ilhâm olmuş distopik
bilimkurgusu “Dalgakıran” (La
Jetée, 1962), çok katmanlı anlatı inşasıyla
sinema tarihinin en özgün filmlerinden biri olarak gösterilen şiirsel
ve meditatif film denemesi “Güneşsiz” (Sans Soleil, 1983) ve bellek, gerçeklik ve sanal dünya
arasındaki sınırları bulanıklaştıran
kurmaca belgeseli “Level Five” (1997), restore edilmiş kopyalarıyla
Adana seyircisiyle buluşacak.
23-29
Eylül tarihleri arasında
31.si gerçekleşecek Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali’nin
Dünya Sineması bölümünde, ‘deneme film’in (essay film) öncülerinden ve özgün montaj estetiğiyle sinemanın sınırlarını zorlamış Fransız yönetmen, yazar ve multidisipliner sanatçı Chris Marker’a özel
bir bölüm ayrıldı.
2012’de kaybettiğimiz sanatçının çok
katmanlı ve zengin estetik, politik ve sosyal
vizyonunu keşfetmeye davet eden “Chris Marker ile Devri Âlem”
adlı seçkide,
Marker’ın
üç uzun ve bir de kısa metraj filmi gösterilecek.
Dört klasik birden
Sibirya coğrafyası ve halklarını merkezine
alarak egzotizm ve propaganda diline muzip bir bakış getirdiği seyahat günlüğü
“Sibirya’dan Mektup” (Lettre de Sibérie, 1957),
33 yıl sonra Terry Gilliam’ın
“12 Maymun” filmine ilhâm olmuş,
siyah-beyaz fotoğrafların bir fotoroman şeklinde
aktığı distopik klasiği “Dalgakıran” (La Jetée, 1962), modern
toplumun kolektif hafızasını ve
kişisel anıların doğasını Afrika’dan Japonya’ya
uzanan sinematik bir yolculukla kayda alan, çok
katmanlı anlatı inşasıyla sinema tarihinin en özgün
filmlerinden biri olarak gösterilen şiirsel ve meditatif
film denemesi “Güneşsiz”
(Sans Soleil, 1983) ve bellek, gerçeklik ve sanal dünya
arasındaki sınırları bulanıklaştıran,
tarihin ve teknolojinin
kesişim noktasında duran kurmaca-belgeseli “Level Five” (1997), seçki
kapsamında Adana seyircisiyle buluşacak.
Melez bir sinema
dili inşa
etti
Gerçek
adı Christian François
Bouche-Villeneuve olan sanatçı
1921’de Fransa’da dünyaya
geldi. Sinemaya Alain Resnais’nin asistanı olarak
başladı ve ilk filmi “Olympia 52”yi 1952’de çekti. Agnès
Varda, Alain Resnais ve Georges Franju ile birlikte Fransız
Yeni Dalgası’nın radikal sol kanadının
en etkili isimlerinden oldu. Filmleri,
bellek, zaman, kimlik ve insan deneyimi gibi derin temalar etrafında şekillenirken, sinemada geleneksel anlatı biçimlerine meydan okudu. 2012’deki ölümüne dek 60’dan fazla film yönetti ve yazı, film, fotoğraf ve video gibi farklı unsurları
kullanarak melez bir sinema dili inşa etti. Chris Marker’ın
sinemaya olan özgün yaklaşımı ve yenilikçi ruhu, bugün bile birçok sinemacıyı derinden etkilemeye devam ediyor.
WEB | FACEBOOK | INSTAGRAM | X (TWITTER) | YOUTUBE
Chris Marker ile Devri Âlem
Dalgakıran
La Jetée
1962, 28’
Güneşsiz
Sans Soleil
1983, 100’